0

Modificări recente ale legislației muncii

În luna februarie 2025 legislația muncii a suferit câteva modificări, astfel cum vom detalia în continuare.

1. Hotărârea Guvernului nr.27/2025, publicată în Monitorul Oficial nr.97 din 3 februarie 2025, în vigoare de la 3.02.2025 pentru modificarea și completarea Metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 970/2023.

Se acordă posibilitatea ca victima să depună  o sesizare scrisă și fără semnătura olografă, iar în situația în care sesizarea nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact ale victimei, aceasta se examinează și se soluționează dacă conține date și informații referitoare la fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală;

Este prevăzută în mod expres obligația  instituțiilor de învățământ superior și a unităților de învățământ preuniversitare:

  • de a introduce măsuri care să vizeze:

a) modalități de analiză, gestionare și soluționare a sesizărilor;

b) prevenirea actelor de hărțuire;

c) stabilirea rolului și responsabilităților concrete în ceea ce privește prezentul  domeniu,  atât în sarcina angajatorului/conducătorului, cât și a angajaților;

d) adoptarea unor proceduri care să cuprindă metode de verificare și de acordare de suport victimei, precum și mecanisme de prevenție care constau în consiliere de specialitate și îndrumare.

  • de a elabora anual un raport privind implementarea prevederilor metodologiei, care va fi transmis către ANES.

De asemenea, instituțiile și autoritățile administrației publice centrale și locale, civile și militare, precum și companiile private au obligația de a adopta proceduri care să cuprindă metode de verificare și de acordare de suport victimei, precum și mecanisme de prevenție care constau în consiliere de specialitate și îndrumare pentru persoanele care reclamă fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală.

2.Hotărârea nr. 35/06.02.2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 111 din 6 februarie 2025, în vigoare de la 6 februarie 2025 privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și de actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată 

În actul normativ este prevăzută și explicată formula de calcul în baza căreia se stabilește și se actualizează anual salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, respectiv suma dintre rata medie anuală a inflației prognozate și rata de creștere reală anuală a productivității muncii prognozate.

De asemenea sunt enumerați indicatorii necesari stabilirii sau actualizării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată:

  • rata inflației anuale prognozate;
  • produsul intern brut, prognozat;
  • populația ocupată prognozată;
  • câștigul salarial mediu brut lunar prognozat;

și indicatorii pentru evaluarea anuală a impactului salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;

  • rata sărăciei în muncă și sărăciei relative;
  • rata sărăciei în rândul salariaților și în rândul salariaților remunerați la nivelul salariului minim;
  • inegalitatea distribuției salariale;
  • indicele inegalității veniturilor;
  • rata de ocupare total, pe grupele de vârstă: 15-24 ani, 25-54 ani, 55-64 ani și pe sexe;
  • costul unitar al muncii;
  • cifra de afaceri pe sectoare de activitate.

3.Ordinul nr.2618/2025 al Ministerului Culturii, publicat în Monitorul Oficial nr.172/26.02.2025 în vigoare de la 26 februarie 2025 privind aprobarea Normelor metodologice privind Registrul lucrătorilor culturali profesioniști.

Actul normativ menționat prevede: :

  1. rubricile ce formează conținutul Registrului lucrătorilor culturali profesioniști;
  2. conținutul cererilor de înregistrare în Registru ca lucrător cultural profesionist și documentele necesare care trebuie să însoțească aceste cereri;
  3. perioada în care cererea și documentele trimise de solicitant sunt verificate de autorități (cel mult 20 de zile de la depunere). Dacă sunt necesare clarificări din partea solicitantului, termenul de verificare se suspendă până la primirea răspunsului, fără a depăși 5 zile lucrătoare;
  4. perioada în care aprobarea sau respingerea cererii trebuie comunicată solicitantului prin mijloace electronice (30 de zile de la depunerea actelor). Necomunicarea în acest termen reprezintă aprobarea tacită a cererii;
  5. posibilitatea formulării plângerii prealabile ca urmare a respingerii cererii, în termen de 30 de zile de la comunicare, prin intermediul platformei SDFC (Sistemul digital pentru procesele de finanțare a culturii);
  6. posibilitatea formulării de cereri de prelungire a înregistrării ca lucrător cultural profesionist cu minimum 60 de zile și maximum 120 de zile înainte de expirarea termenului de trei ani de la data înregistrării;
  7.  posibilitatea transmiterii cererii de suspendare a calității de lucrător cultural profesionist în termen de 15 zile de la apariția cauzei de suspendare;
  8. cazurile în care înregistrarea ca lucrător cultural profesionist încetează de drept:
  • încheierea unui contract individual de muncă, pentru activități culturale, pe durată nedeterminată;
  • ca sancțiune pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) și la art. 10 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2023, respectiv:
  • necomunicarea, în termen de 15 zile de la apariția acesteia, a situației de suspendare de drept a calității de lucrător cultural profesionist;
  • nerespectarea prevederilor ce reglementează contractele încheiate de un lucrător cultural profesionist în exercitarea unei activități culturale;
  • în caz de deces;
  • la expirarea duratei de trei ani pentru care s-a făcut înregistrarea;

i. obligația lucrătorilor cultural profesioniști de a transmite o notificare privind modificarea datelor de identificare sau de contact;

j. dreptul oricărei persoane de a accesa online un extras din Registru.

4. Decizia nr. 62 în dosarul nr. 2518/1/2024 a Înaltei Curți de Casație și Justiție privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, pronunțată în ședință publică în data de 24 februarie 2025.

În interpretarea dispozițiilor art. 4 alin. (2) lit. a), coroborate cu cele ale art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare, în forma anterioară intrării în vigoare a Legii nr. 28/2024, pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor, ICCJ a stabilit că:Pentru îndeplinirea condiției prevăzute de dispozițiile art. 4 alin. (2) lit. a), coroborate cu cele ale art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 în vederea eliberării avizului de angajare, nu este suficientă înscrierea, în certificatul de înmatriculare sau înregistrare în registrul comerțului ori certificatul de înscriere în Registrul asociațiilor și fundațiilor, a codurilor CAEN aferente activităților compatibile cu funcția pentru care se solicită încadrarea în muncă a străinului, fiind necesară și desfășurarea efectivă de către angajator a activității compatibile cu funcția pentru care solicită încadrarea în muncă a străinului.”

Denisa Mincă – Avocat colaborator

Ingrid Ungurașu – Avocat colaborator

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *